Artikelen Mensenwerk

Ontslagen! Wat nu?

Helaas zijn ontslagen van alle tijden. Maar dan ben je ineens zelf aan de beurt. Schrik! Een compleet nieuwe ervaring. En geen prettige. Hoe ga je er mee om en hoe pak je de draad weer op?

 

Onbegrip

 

Natuurlijk is elke situatie anders. Toch zijn de emoties die we bij ontslag ervaren vaak vergelijkbaar (en ja, ik spreek uit ervaring). Je bent boos, want hoe kunnen ze jou als loyale werkgever na al die jaren nou ineens buiten zetten! Heb je je daarvoor nou altijd zo ingezet! Of je voelt je teleurgesteld en verdrietig: zien ze dan niet dat juist jij hart voor de zaak hebt! Dat je je werk met plezier doet en je collega’s niet wilt missen. Misschien schaam je je zelfs een beetje dat je straks ook “bij die mensen met een uitkering hoort”. Je voelt je aan de kant gezet en zoekt naar erkenning en houvast.

 

Belangrijke zaken eerst

 

Je wereld staat op z’n kop en er moet van alles geregeld worden. Van een uitkering aanvragen tot het informeren van belastingdienst en nieuwe afspraken maken met de crèche. Waar begin je en bij wie moet je zijn?

 

Om te zorgen dat je weet waar je (straks) aan toe bent, is het belangrijk om je eerst goed te laten informeren. Het UWV kan jou prima vertellen wat er van je wordt verwacht en welke ondersteuning jij van hen kunt verwachten.

 

Ook de sociaal raadslieden in jouw (deel)gemeente kunnen je vaak goed adviseren. Zo vallen bepaalde belastingvoordelen wellicht weg door het ontslag, maar het kan ook zijn dat je, doordat je straks minder inkomsten hebt, nu wel in aanmerking komt voor bijvoorbeeld huurtoeslag of een toeslag op je premie ziektekosten.

 

Ontslag en mediation

 

Ben je nog in onderhandeling over de beëindigingsovereenkomst? Laat je juist dan ook goed informeren door een specialist (een advocaat, jurist of mediator) over jouw rechten en plichten voordat je ergens je handtekening onder zet! Veel mensen zijn hier bovendien voor verzekerd zonder dat ze daar erg in hebben, dus controleer dit goed.

 

Ook als je niet verzekerd bent, kan het lonend zijn om je door een arbeidsrechtadvocaat te laten bijstaan. Of vraag of er een mediator als onafhankelijke partij bij de gesprekken aanwezig kan zijn. Zo weet je zeker dat jouw rechten en belangen goed vertegenwoordigd zijn. In veel gevallen vergoedt de werkgever, in ieder geval tot een bepaald bedrag, de kosten van een advocaat of mediator. Vraag dit gerust even na bij je leidinggevende of de personeelsfunctionaris.

 

Neem de tijd om bij te komen

 

Het is niet niks om ontslagen te worden en de boodschap heeft vaak meer impact dan je in eerste instantie misschien denkt. Dus praat erover. Met je partner, vrienden, familieleden. Soms lucht het gewoon op om je verhaal 10 keer te kunnen vertellen en soms wil je vooral veel vragen stellen, maar wat het ook is, blijf er vooral niet mee lopen. Heb je er na een week nog slapeloze nachten van? Ga dan eens langs bij een maatschappelijk werker of sociaal juridisch dienstverlener.

 

Het kan ook helpen om lotgenoten op te zoeken, maar pas op voor te veel negatieve prikkels van boze teleurgestelde mensen om je heen. Het is meer dan logisch dat je niet blij bent met de situatie en dit mag je ook delen, maar pas op dat dat je er niet te lang in blijft hangen. Want negatieve gevoelens straal je uit en dit helpt je niet in het vinden van een nieuwe baan. Laat dus vooral ook je positieve en krachtige kant regelmatig zien.

 

Blijf in beweging

 

Zorg er na een eerste periode van verwerking voor dat je weer in een bepaald ritme komt. De wekker hoeft wellicht niet zo vroeg als toen je nog naar je werk moest, maar blijf ook geen hele dagen op bed liggen. Deel je dag in met zaken die je moet regelen en ontspanning. Vaak werkt die volgorde ook het beste.

 

Kun je juist niet stil blijven zitten? Ga op zoek naar een (parttime) vrijwilligersbaan. Idealiter in lijn met het betaalde werk waarnaar je op zoek bent. Misschien heb je nu tijd om die cursus te doen waar je al zo lang zin in hebt. Lees vakliteratuur en volg ontwikkelingen op jouw werkgebied via het internet. Bekijk regelmatig de websites van relevante en interessante organisatie.

 

Laat je zien en horen via de social media door stellingen te plaatsen of te reageren op vragen en meningen van vakgenoten. Kortom, blijf op de hoogte en in het zicht.

 

En, ja, je wist het al, blijf ook letterlijk in beweging. Ga naar buiten. Maak een dagelijkse korte wandeling in de buitenlucht om de broodnodige vitamine D in te ademen. Ga (meer) sporten. Sporten of gewoon bewegen helpt om je hoofd leeg te maken en zorgt ervoor dat je mentaal en fysiek lekkerder in je vel zit. Echt, het werkt.

 

 

Jouw ‘to-do’ lijstje in het kort:

 

-          Uitkering aanvragen

-          Controleren of toeslagen of andere belastingzaken moeten worden aangepast

-          Zorg voor goede cv en sollicitatiebrief

-          Houd je aan de minimale sollicitatieplicht

-          Zorg dat je via social media te vinden bent (en dat deze informatie up-to-date is)

-          Stel jezelf dagelijks doelen

-          Zorg voor voldoende ontspanning en positieve afleiding

 

 

 

 

« terug naar het overzicht